پایگاه اطلاع رسانی در مورد مقالات قالیشویی پایگاه اطلاع رسانی در مورد مقالات قالیشویی .

پایگاه اطلاع رسانی در مورد مقالات قالیشویی

آشنایی با مشهورترین طرح‌های قالی ایرانی

طرح‌های قالی اهل ایران بسیار متنوع میباشد؛ و قالیشویی معتبر در مشهد رنگ‌های زنده آن، درست شده به دستان هنرمند طراحان فرش از قرن‌ها پیش میباشد. طرح‌های قالی ارتباطی مجاورت متمدن، هنر، آداب و سنن عموم این کشور دارااست و هر نقشی روایت خاص خویش را داراست. درین نوشته اینترنت‌وبسایت قالیشویی نوین میخواهیم شما‌را با مشهورترین طرح‌های اهل ایران در این باره آشنا کنیم.
قالی طرح اسلیمی
شاید بتوان اسلیمی را پر اسم و رسم‌ترین طرح فرش اهل ایران دانست. برنامه ای که بخش اعظمی از ما با آن آشنا هستیم. طرح اسلیمی دربرگیرنده چند سبک گوناگون میباشد؛ که با دخل و تصرف‌های متفاوت به چندین تیم فرعی برای مثال اسلیمی ترنج دار، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ماری، اسلیمی شکسته و اسلیمی بندی تقسیم میگردد.
وجه تسمیه اسم‌گذاری این طرح به اسم اسلیمی، به صحت معلوم وجود ندارد. جمع‌ای بر این باورند که اسلیمی مختصر گردیده واژه اسلامی باشد. قطعا چشم‌اید که‌این طرح در نقش و نگارهای اسلامی کاربردهای متعددی داراست. از سویی اسلیمی را به معنای جوانه نیز به عمل می‌برده‌اند؛ و اعتنا در طرح‌های این قالی شما‌را با بی‌شمار شاخه‌های دورانی که فی مابین برگ‌ها ریشه دوانده‌اند، روبرو می‌نماید.
مشهورترین اسلیمی را با اسم دهن اژدر می شناسند. در‌این طرح، هر شاخه به دو قسمت متقارن تقسیم میشود و هر قسمت آرم کرد یکی‌از فک‌های بالا و تحت اژدها میباشد.

قالی طرح ماهی درهم
طرح ماهی درهم طی بازه زمانی‌های زمان بر در گیر تغییرات بسیار گردیده‌است. انگیزه این دستور نیز آن بوده که از اولِ پیدایش، برنامه ای بی نقص و بر پایه ی نقشه گذشته نبوده میباشد. این طرح را بایستی در زمره طرح‌های ایلیاتی تیم‌بندی کرد. برنامه ای که قالی‌بافان ایلات و عشایر به آن عشق و علاقه بخش اعظمی داشته و برگرفته از مدل معاش و تجربه زیسته آن ها بوده میباشد.
ولی زیبایی و هنر مخفی در‌این فرش، طراحان پررنگ فرش را بر آن داشته که طی سال‌ها، طرح‌های منظم و خاصی را با اعتنا به چارچوب مهم آن ساخت‌و‌ساز نمایند. ماهی فراهان و زنبوری، ماهی هرات، ریز ماهی، خرده ماهی، ماهی درهم بندی و… مثلا مشهور‌ترین طرح‌هایی می‌باشند که مبتنی بر طرح ماهی درهم پباده سازی گردیده است. البته ریشه مهم این طرح شهرستان بیرجند بوده و از آنجا به بقیه بخش ها سرزمین بسط یافته میباشد.


برچسب: قالیشویی معتبر در مشهد،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ دی ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۵:۴۶ توسط:علی سلطانی موضوع: نظرات (0)